*Två gånger ett år....

2009-10-08 @ 09:34:23



Sitter hos syster med två ettåringar. Är barnvakt nu på morgon/fm då hon är ute på andra uppdrag. Man kan ju tycka att det ska vara lite livat med de två små. Att dom ska leka, bråka, skratta, gråta, peta ögon och dra hår på varandra. Men icket...
Rasmus ligger i sängen i vardagsrumet och ser musses klubbhus. Lilja sitter vid köksbordet och ser Teletubbies på datorn. Väldigt jobbiga ungar måste jag ju säga!

Då kan man ju ställa sig frågan hur bra/smart det är med att låta barnen se på tv?! Jag vet att många har enorma inlägg mot det medans många tycker det är rätt skönt.

Jag tycker att det är helt ok. Lilja brukar ligga i sin sacco och se tv en stund när hon vaknat på morgon, sen ligger hon en stund på kvällen och ser. Under dagen kan hon gkutta lite, men det är mest om det är musik. Så nej, jag tror inte hon tar skada. Barnen lär sig mycket, både språk och sång. Våra kära vänner Tubbies har hjälpt Lilja att börja säga "hejdå"För när dom sjunger "hello", tycker liten att dom säger hejdå. Så hon vinkar glatt och säger adjö flera gånger om.

Det kan diskuteras fram och tillbaka huruvida tv-tittande är skadligt. Man har alltid hört att barnens ögon far illa. Att ögonen inte är utveckade för det. Det senaste jag hörde var att allt det är bullshit. Jag vet inte. Playhouse kanalen ska dock vara anpassad för mindre barn. Mindre snabba rörelser och mindre "plottrigt". Lillan gillar det iaf. Och jag gillar att se henne bädda ner sig i saccon för att mysa framför musses klubbhus, lazytown eller nalle puh..

Kommentarer

Postat av: Sandra och Lovis

WORD!

Erkänn att du också gillar att se på Lazytown! =)

Lovis ser också ofta på teve, det gjorde jag också när jag var liten, och se så beskedlig jag blev idag! =)

Postat av: Erica Nordsten

Nåja, det enda jag hört om tv-tittande när det gäller riktigt små barn är att de blir stressade av de ständigt rörliga bilderna. Men det blir de ju av babygym och en tur på stan också, så det är ju bara att välja; stanna inne för gott i ett kalt och omöblerat helvitt rum utan fönster, eller helt enkelt tillåta liv och rörelse men med måtta. Allt går nog bra med måtta, skulle jag tro.

När Ossian var 1,5 år fick han ett dataspel av sin farfar anpassat för 1-3 åringar. Han blev helt galen i det. Kunde knappt slita sig för att äta eller sova för han ville bara spela. Vi lät honom faktiskt spela i princip hur mycket han ville och redan efter några dagar så hade han vant sig och allt gick till det normala igen. Han spelade ibland och vi behövde inte bråka när vi stängde av det.

kraaam.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback