*Världsproblem o rosa oas..

2009-04-07 @ 17:14:34

Idag är en sån där dag som bara är bra. Solen har visat sig och graderna har varit behagliga, men jag har inte varit utanför dörren i onödan ändå.
Jag har haft främmande hela dagen, massa kaffe har druckits och världsliga problem har lösts.
Viktiga frågor som kommit på tal:

*Vems efternamn ska barnet få om föräldrarna inte är gift?

Många kvinnor tycker det här är ett väldigt svårt val. Hur har ni gjort?

*Hur många kilon är "normalt" att gå upp i vikt under en graviditet?

Jag gick upp ungefär 24 kilo. Tycker jag är väldigt lämpligt, förutom att ca 20 kilo var vätska. Inte skoj! Vissa läkare/barnmorskor säger stop när kvinnan börjar komma upp i 15 kilo i slutet på grav. Hallååå. Är det svårt att förstå att det är liite tungt att motionera när man bär en elefant på magen..

*Bör det inte vara kvinnans egna rätt att bestämma vanlig förlossning eller kejsarsnitt?
Jag har en vän som inte vågar bli gravid igen, för att hon vill inte föda naturligt. (första förl. var en skräckupplevelse för henne) Men hon kan inte bli beviljad k-snitt om hon inte ens är gravid.. förståeligt hur läkarna tänker, men svår sits för henne..

*Varför heter kejsarsnitt just kejsar?
Wikipedia svarar följande.. I det romerska riketf anns det en lag (Lex Caesarea) som sade att ingen avliden havande kvinna fick begravas förrän fostret tagits ur hennes buk.

Senare fick operationen namnet sectio cesarea ("kejsarsnitt") efter en legend. Man tillskriver namnets uppkomst ett uttryck av Plinius, som skrev att den förste av familjen Caesar skulle fått sitt namn a caeso matris utero (utskuren ur moderlivet), vilket gett upphov till sägnen om att Julius Caesar varit född genom kejsarsnitt, och att namnet härstammar från honom.

Igår var jag en väldigt duktig hemmafixare.. Jag städade/rensade/röjde våran sk. gästrum. Som tidigare tjänat som förråd, skräphörna och datarum. ni kan nog gissa er till hur det sett ut. Annars ska jag försöka förklara. I en stor hög har det legat, kuddar, filtar, ett överkast, en dator, lite väggdoningar och ett hundben. Under allt detta kunde man skymta en säng. Våran gäst säng. Precis som om någon skulle vilja sova där. Sen stod världens största fåtölj intryckt mellan sängavel och vägg. på sista väggen trängdes ett databord, fullt av skräp och en tvbänk fullt av skräp. Golvet har knappt gått att se. ja, som sagt, en skrotupplag nästan.
Men hur som helst. Jag fick ett ryck och började slita. Rensa gamla kartonger, fick äntligen upp rullgardiner + gardiner. Bar ut allt överflöd i garaget och monterade ner sängen, som ändå inte används =)
Helst plötsligt blev det ett helt nytt rum. Mitt rum, för det är rosa =) Här kan jag krypa ner i fåtöljen och se mina serier på datorn, stänga dörren om mig och må gott i min egna lilla rosa värld!
Jajja, lär lär väl förpesta allt rosa med att se eitt manliga top-gear. Men det får man ta om man ska bo ihop med en sån där.. kille..

Har inga förebilder på rummet, men stal en bild av björn. Så om ni bortser från den otroligt heta tjejjen i förgrunden så kan man ana hur rummet såg ut.




Efter.. Liite bättre tycker jag.






Lilja har självklart fått en egen lekhörna i den rosa oasen.. Nyvaken på denna bild.


Nu ska bara sängen+madrassen iväg. Snart snart..

Annars så har jag inget mer att berätta om mig..
Lilja har lärt sig klappa händerna. Mycket söt. Hon säger hejdå när hon vinkar, och blåser som om hon hade ett ljus att släcka framför sig=)
Tredje tanden har kommit fram ordentligt, uppe. Sen ser ett riskorn till uppe, och ett nere. SNart är det dags att äta stek!
Ikväll blir det supermys med älsklingen i soffan. Eftersom jag kommer att vara gräsis en vecka så får man passa på. Hur ska jag klara mig en hel vecka.. vem ska då laga mat till mig ?

Kommentarer

Postat av: Monica

Jag gillar gardinerna! Och snyggt med rosa :)



För oss var det en självklarhet att Anton skulle heta Ersson i efternamn som sin pappa eftersom vi så småningom tänkt gifta oss. Så då har han ju redan namnet klart :)

Vad heter Lilja?

Postat av: Ingela och jonna

Im in Love i era gardiner! du bara måste skänka dom till mig eller berätta vars du fyndat dom?!

Postat av: Monica

Jamen absolut. Jag tror många mammor tänker så. Jag skulle också känna att jag vill att Anton ska ha mitt namn ifall det skulle ta slut. Men förhoppningsvis så lever vi lyckliga i alla våra dagar tills döden skiljer oss åt ;) Oj så dramatiskt. haha :P

Postat av: Ingela och jonna

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!FAN VA JA HATAR DEN DÄR FÖRBANNADE ********************* HOCKYN!!!!!!!!!!!!! VEM BRYR SIG OM HOCKY NÄR DE ÄR DESPERAT!?

fan för kanal 5 alltså!!!!!!!

Postat av: Ingela och jonna

Snygg bloggen din vart! men va fan! varför ställer dom både in Greys och Desperat...Morr...:( jaja får se framemot nästa vecka istället


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback